Verbeelding tegen de verveling

Op 27 maart 2020 publiceert The Guardian een artikel getiteld ‘We are all Edward Hopper paintings now’, waarin auteur Jonathan Jones reflecteert op de actualiteit van Hopper’s visie op het moderne leven. Ook het werk van kunstenaar José Manuel Ballester (1960) ondervindt hernieuwde aandacht. De Spaanse kunstenaar herschept sinds enkele jaren klassieke schilderijen zoals Goya’s The Third of May 1808, Vermeer’s The Allegory of Painting en Botticelli’s The Birth of Venus, behalve dat hij één centraal aspect weglaat: mensen.

Niet alleen het kunstwerk wordt in het licht van de afgelopen maanden opnieuw bekeken en begrepen. De navelstarende thuiszitter lijkt regelmatig uiting te willen geven aan de onzekere situatie via het kunstwerk. Sinds maart verschijnen talloze posts op social media van mensen die scènes uit beroemde schilderijen en foto’s imiteren. Zo bespreekt TIME het account van de Italiaanse Chiara Grilli, waar zij onder de naam ‘Quarantinart’ onder meer Hopper’s Morning Sun en Meisje met de parel van Vermeer naspeelt.

Deze werken en beelden belichamen bepaalde gevoelens en gedachten, en hun representatieve functie zet de toeschouwer aan tot een denken over die gevoelens en gedachten. Hoewel dit verbeeldingsperspectief op de nieuwe alledaagsheid populair is geworden de afgelopen maanden, kan de toeschouwer zich tijdens KunstRAI 2021 verblijden met kunstenaars die onze gedachten terugbrengen bij het unieke karakter van hun werk: de gedrevenheid om de verbeelding anders te gebruiken en het actuele te transformeren. Door een ander taal- en beeldspel te creëren ontstaat binnen het kunstwerk een bepaalde speelruimte, die door de toeschouwer zelf ingevuld kan worden.

Zo’n speelruimte bestaat zeker in het werk van Romee van Oers (1993, Galerie Franzis Engels), waarin de toeschouwer constant geconfronteerd wordt met de suggestie dat er iets te gebeuren staat. De ruimtelijke illusie in haar schilderijen creëren een bijna voelbare spanning, alsof de kijker zich in een onbegrensde ruimte begeeft waar alles op ieder moment kan veranderen.

In het werk van Cole Morgan (1950, Contempo Galerie) lijkt het speelveld in eerste instantie eindeloos. Wie goed kijkt, kan op ontdekkingsreis binnen de kleuren, teksten en lijnen alsof het werk een raadsel is dat opgelost kan worden. Op zoek naar de onderliggende betekenis van die elementen, zal de toeschouwer echter tot de conclusie kunnen komen dat het spel hem of haar in een doodlopende straat heeft geleid.

KunstRAI 2021 wordt een bijzondere editie in een bijzonder jaar. Wij wensen u veel interessante ontmoetingen en ontdekkingsreizen.

Kiki and Joost Design Studio

Kiki en Joost worden vaak onder één noemer genoemd, toch hebben zie ieder een heel eigen handschrift en identiteit in hun werk.

Joosts werk toont zijn voorliefde voor bijzondere constructies en de bijbehorende details. Het creatieve proces verloopt op een vrij instinctieve manier al doende in zijn werkplaats.

Joost gebruikt gedurfde vormen en sterke lijnen om nieuwe gewaagde ontwerpen te creëren.

Kiki’s wereld is speels en kleurrijk, lyrisch en persoonlijk, maar verfijnd door bekwaam vakmanschap. Haar werk vertelt verhalen.

Samen straalt hun werk vrijheid en experiment uit.

Hun werk is wereldwijd in musea, galeries en beurzen gepresenteerd, waaronder in Bazel, Londen, Parijs, Milaan, Venetië, New York, Tokio, Rome en Miami.

Tijdens de KunstRAI 2020 zullen Kiki en Joost in een speciale presentatie bij Rademakers Gallery worden gebracht.

25 jaar Galerie Carla Koch

In april bestaat Galerie Carla Koch 25 jaar. Ruim een kwarteeuw promoot de galerie eigentijdse studiokeramiek en glas. Van hoog niveau en met niet-aflatend enthousiasme.

Tijdens de KunstRAI (15 t/m 18 oktober 2020) presenteren 19 kunstenaars unica die zij exclusief voor dit jubileum zullen maken. 

Een spannende ode aan Carla Koch en haar galerie door o.a. Wouter Dam, Bodil Manz, Kayoko Hoshino, Barbara Nanning, Esther Stasse en Anne Marie Laureys.

Na een vliegende start aan de Prinsengracht verhuisde de galerie in 2007 naar de IJ-oevers, waar Carla Koch sprankelende exposities organiseert in gebouw Detroit.

Info

De Amsterdamse Galerie Carla Koch is een van de weinige, nog actieve galeries voor studiokeramiek en glas. Een speciaal genre waarin kunstenaars ongeremd hun intuïties volgen. Experimenterend met klei en glas rekken zij technieken op en ontstaan er onverwachte, soms vervreemdende vormen. Sprankelende, vrije sculpturen of avontuurlijke containervormen, waarin de oeroude potvorm vaak nog resoneert. Beeldend werk dat in belangrijke, internationale museumcollecties een plek vond. Carla Koch: ‘Deze unieke niche binnen de kunstwereld krijgt niet de aandacht die het verdient, terwijl er zulke mooie dingen gebeuren. Daarom blijf ik dit genre via beurzen en tentoonstellingen promoten en steunen.’

De afgelopen 25 jaar werkte Galerie Carla Koch intensief samen met talenten als Jan van der Vaart, Veronica Pöschl, Wouter Dam, Wietske van Leeuwen, Anima Roos, Anita Manshanden Hanneke Fokkelman, Susan Hammond ea.. Ook internationaal bouwde de galerie langdurige contacten op. Zo exposeren onder meer , Bodil Manz, Kayoko Hoshino, Anne Marie Laureys, Rik Vandewege regelmatig in de galerie. Deze duurzame, intensieve samenwerking is de bijzondere kracht van de galerie.

Interessant is ook de presentatie van de reliëfs van Ben Oldenhof. Na een carrière als succesvol keramist ging hij metalen sculpturen en afvalassemblages bouwen. Recentelijk kwamen daar reliëfs bij. Hierin beschildert hij rasters van gaas en glasvezel met lakken en pigmenten. Deze speciale, driedimensionale techniek beweegt zich tussen schilderen en boetseren en resulteert in intense, bijna gloeiende werken. Met veel ruimte voor associaties. Oldenhof oogstte tijdens de afgelopen PAN veel succes.

Tekst: Peter van Kester

Female Artists

Tijdens de KunstRAI 2021 is veel werk van vrouwelijke kunstenaars te bewonderen. De kunstsector lijkt echter nog steeds te worden gedomineerd door mannelijke kunstenaars. Genderongelijkheid in de hedendaagse kunstsector blijft een actueel feit. In een jaarlijks rapport, uitgebracht door Dr. Clare McAndrew (Arts Economics), dat wordt gepresenteerd op Art Basel, wordt het volgende gesteld:

A sample of 82 of the top global fairs from Artfacts.net in 2018 showed that of the approximately 27,000 artists who had work exhibited, just 24% were female versus 76% male.

Meerdere (inter)nationale instituten lijken zich steeds sterker tegen deze ongelijkheid te verzetten. Ook de organisatie van de KunstRAI streeft naar meer gelijkheid onder zowel kunstenaars als galeriehouders. De afbeeldingen hieronder tonen een selectie van de werken die zullen worden getoond tijdens de KunstRAI 2021.

Lees hier meer over het onderwerp:

  1. The Art Market 2019 – Dr. Clare McAndrew (Arts Economics)
  2. Internationale kunstbeurzen vooral een stepping stone voor mannelijke kunstenaars – Boekmanstichting
  3. Gaan we nu eindelijk van vrouwelijke kunstenaars houden? – De Volkskrant
  4. ‘Drie musea hanteren quota voor werken vrouwelijke kunstenaars’ – NRC
  5. Een naakte dame aan de museummuur anno 2020, wil je dat? Deze wel, redeneert het Van Gogh – De Volkskrant
  6. From 1971: Why Have There Been No Great Women Artists? – ARTnews

Afbeelding: Florentijn de Boer, Rademakers Gallery