Kunstwerk op wielen: THE BMW 8 X JEFF KOONS

Digital art, kunst in de metaverse en sculpturen gemaakt met 3D-printers: hedendaagse kunstenaars spelen enthousiast in op nieuwe technologische ontwikkelingen. Ook de BMW 8 x Jeff Koons, een ‘kunstauto’ die het resultaat is van een samenwerking tussen BMW en de bekende Amerikaanse kunstenaar, is een sprekend voorbeeld van deze symbiose tussen kunst en technologie. Één van de slechts 99 exemplaren die wereldwijd zijn opgeleverd, zal tijdens de KunstRAI dit jaar gepresenteerd worden door BMW & MINI dealer Van-Poelgeest.

Het ‘kunstwerk op wielen’ is een speciale uitgave van de BMW 8 Serie Gran Coupé uit 2022 en valt direct op door zijn kleurrijke design. In het exterieur, dat karakteristieke elementen van pop art combineert met geometrische patronen, zijn elf kleuren verwerkt: het resultaat van meer dan 200 uur handwerk. De stoelen zijn uitgevoerd in helder blauw en rood, een knipoog naar zowel het pop art universum als de kleuren van de BMW M-afdeling, die zich bezighoudt met de ontwikkeling van sportauto’s. Op het bekerhouderpaneel heeft Koons zijn handtekening aangebracht.

‘Het is mijn droomauto’, vertelt Koons. ‘De uitvoering is opvallend en sportief, maar tegelijkertijd minimalistisch en conceptueel. Naarmate de lijnen in het design hun weg vervolgen van de motorkap naar de kofferbak, worden ze breder. Zo onstaat de suggestie van snelheid en energie, wat versterkt wordt door het woord ‘POP!’ op de flanken. Ik kan niet wachten om erin te rijden.’

De BMW 8 x Jeff Koons is niet de eerste ‘rollende sculptuur’ die de autoproducent en de kunstenaar samen ontwikkeld hebben. In 2010 creëerden zij voor het eerst een kunstauto, die werd onthuld in het Centre Pompidou in Parijs. Ook Roy Lichtenstein en David Hockney ontwierpen voorheen het design voor een beperkte oplage kunstauto’s van BMW.

Tijdens de KunstRAI, die dit jaar plaatsvindt van 3 tot en met 7 mei in de Europahal van RAI Amsterdam, zal de BMW 8 x Jeff Koons getoond worden door Van-Poelgeest.

Over Van Poelgeest

‘Met vestigingen in Amersfoort, Amstelveen, Amsterdam, Heemstede, Hilversum, Naarden en Noordwijk is Van Poelgeest exclusief BMW en MINI dealer in de Randstad. Onze organisatie telt ruim 350 gedreven medewerkers die in een open, informele sfeer werken aan de tevredenheid van de klant. Van Poelgeest heeft niet alleen ervaring met schitterende auto’s, maar ook met de mensen die erin rijden. Ons team weet u daarom perfect te helpen met uw zoektocht naar uw ideale BMW of MINI, zodat u naar volle tevredenheid de weg op kunt gaan in een nieuwe auto.

Maar het stopt daar niet. Ons team zorgt er natuurlijk ook graag voor dat uw auto altijd in topconditie is. Met onze jarenlange ervaring nemen wij alle zorgen over uw auto bij u weg, zodat u zich maar op één ding hoeft te focussen. Genieten.

Alles wat we doen weerspiegelt de kwaliteit van onze merken. Daardoor voelen BMW en MINI rijders zich thuis bij Van Poelgeest – en trekken we ook rijders van andere merken aan. Zo werkt Van Poelgeest aan duurzame relaties met klanten. Al sinds 1964.’

Focus Marokko: maak kennis met de deelnemende Marokkaanse galerieën

Elk jaar nodigt de KunstRAI een stad, streek of land uit om hun kunst en cultuur te presenteren op de beurs. Na eerdere, succesvolle presentaties van onder andere Antwerpen, Barcelona en Japan, zullen dit jaar vier galerieën uit Marokko hun collectie tonen op het ‘Focus Marokko’ plein: La Galerie 38, Galerie SINIYA28, Galerie Dar D’art en Galerie Noir sur Blanc.

La Galerie 38

La Galerie 38 is gevestigd in Marrakesh en Casablanca en in 2010 opgericht door Fihr Kettani en Mohammed Chaoui El Faiz. De galerie richt zich zowel op nationale als internationale hedendaagse kunst, met bijzondere aandacht voor urban art. Tijdens de KunstRAI presenteren ze werk van diverse artiesten, waaronder Ghizlane Agzenaï. De stijl van de in Tanger geboren Agzenaï kan geschaard worden onder urban art en combineert geometrische vormen met een breed scala aan felle kleuren. Ze experimenteert hiernaast met verschillende materialen, waaronder hout, papier en karton. De precieze interpretatie van haar werk laat ze over aan de toeschouwer, die ze vooral emotioneel hoopt te raken.

Ghizlane Agzenaï, Totem Takodana, 2021, 110 x 93 cm, La Galerie 38.

Galerie SINIYA28

De in 2016 opgerichte Galerie SINIYA28 is gevestigd in Marrakesh. De galerie focust zich zowel op het ondersteunen van jonge Marokkaanse en internationale kunstenaars, als op het toegankelijk maken van kunst voor een jonger publiek. Op de KunstRAI zullen ze bijvoorbeeld werk tonen van Abdelmalek Berhiss. Deze Marokkaanse kunstenaar is autodidact en begon al op jonge leeftijd met schilderen. Zijn techniek heeft iets weg van pointillisme en zijn schilderijen lijken dieren uit te beelden die afkomstig zijn uit mythologie of vergane beschavingen.

Abdelmalek Berhiss, Untitled, acrylverf op doek, 86 x 70 cm, Galerie SINIYA28.

Galerie Dar D’art

Hedendaagse kunst, fotografie en design komen samen bij Galerie Dar D’art, sinds 2008 gevestigd in Tanger. Tijdens de KunstRAI zal de galerie werk tonen van onder andere Mohamed Melehi, een van de belangrijkste modernisten van Marokko. Na in 1955 afgestudeerd te zijn aan de School voor de Fijne Kunsten van Tetouan, zette hij zijn studies voort in Europa en Amerika. Hier kwam hij in contact met moderne kunststijlen die in Marokko nog nauwelijks vertegenwoordigd waren en raakte geïnspireerd door het New Yorkse Times Square, evenals door het abstract expressionisme van Jackson Pollock. Terug in Marokko werd Melehi een van de pioniers van het Marokkaanse abstractionisme. Geometrische vormen en sprekende kleuren vormen de hoeksteen van zijn werk, waarvan hij de interpretatie grotendeels bij de toeschouwer legt.

Mohamed Melehi, Composition, 2008, 80 x 60 cm, Galerie Dar D’art.

Galerie Noir sur Blanc

Galerie Noir sur Blanc richt zich op hedendaagse kunst en is gelegen in Marrakesh. Tijdens de KunstRAI zullen ze werk tonen van verschillende Marokkaanse kunstenaars, waaronder Salah Benjkan, Nabil Boudarqa en Hicham Benohoud. Benohoud is geboren in Marrakesh, waar hij momenteel ook leeft en werkt. Na lange tijd kunst(geschiedenis) gedoceerd te hebben op een middelbare school, besloot hij zelf kunstenaar te worden. Hij werkt met een gemengde techniek, waarin fotografie een centrale rol speelt. Zijn originele symbioses van schilderkunst en fotografie trokken in het begin van zijn carrière meteen de aandacht van de toeschouwer. Zijn tijd als docent vormt een belangrijke inspiratiebron voor zijn kunst, waarin hij ook raakt aan thema’s zoals identiteitspolitiek en machtsrelaties.

Hicham Benohoud, Untitled, gemengde techniek op doek, 117 x 80 cm, Galerie Noir sur Blanc.

De uitdagende kunstwerken te zien bij Galerie Helder beperken zich niet tot één medium

In de drukke binnenstad van Den Haag is de galerie van Frey Feriyanto een oase van rust. Bij binnenkomst trekken de kleurrijke wandtapijten van Marian Genet meteen de aandacht. Ze zijn gemaakt van een aantrekkelijk materiaal (een mix van acryl, premium garen, monnikendoek en organische vloeibare rubberlatex) dat uitnodigt tot aanraken en combineren een veelheid aan energieke kleuren.

Genet is één van de jonge kunstenaars die Galerie Helder vertegenwoordigt. De galerie bestaat bijna dertien jaar en toont werk van kunstenaars die experimenteren met allerlei materialen en technieken. Een voorbeeld hiervan is Sanne Terweij, die muurobjecten maakt opgebouwd met chemische processen bewerkt koper en messing. Normaal zorgen corrosie en oxidatie ervoor dat materialen minder waard worden, maar Terweij probeert juist het tegenovergestelde te bewerkstelligen. Doordat haar werken zijn opgebouwd uit allerlei kleine onderdelen, verandert de aanblik ervan afhankelijk van de lichtinval en de positie van de toeschouwer.

Naast objecten van Sanne Terweij toont Galerie Helder op de KunstRAI werk van Andrés Gallego, Philippe van Gele en Bas Wiegmink. Aan de krachtige schilderijen van Wiegmink, waarin hij natuur en architectuur verweeft tot bijna psychedelische voorstellingen, is een solotentoonstelling gewijd.

Benieuwd naar wat er nog meer te zien is in Galerie Helder? Bekijk het interview met galeriehouder Frey Feriyanto hieronder.

Afbeelding links: Sanne Terweij, Thunder titel, 2020, pigmenten, oxides op messing, frame van geborsteld messing, 30 x 30 x 40 cm.

Chrysalid Gallery: ‘Een kloppend hart van transformatieve energie’

Een spons, de gum op de achterkant van een potlood of het remblok van een auto: kunstenaar Miroslav Cukovic gebruikt op het eerste gezicht ongebruikelijke voorwerpen als stempels. Hij doopt ze in kleur, stempelt totdat ze geen kleur meer afgeven, en begint dan opnieuw. Zijn kunstwerken vertonen zodoende een grote mate van regelmaat, maar op een organische in plaats van een kunstmatige manier. De zich voortdurend herhalende vormen en subtiele kleurovergangen geven het werk iets duizelingwekkends, wat eigenlijk alleen tot zijn recht komt wanneer je het in het echt aanschouwt.

De eerste solotentoonstelling in Nederland van de Amerikaans-Joegoslavische Cukovic was tot en met 8 april 2023 te zien in de Rotterdamse Chrysalid Gallery. ‘Chrysalid is een conceptuele en experimentele galerie’, vertelt eigenaar Alexey Shifman. ‘We werken samen met jonge kunstenaars vanuit heel Europa en willen hen de ruimte bieden om te experimenteren en te groeien.’ De galerie streeft ernaar de hedendaagse kunstwereld te transformeren, zodat ze een betere afspiegeling vormt van de diverse menselijke ervaring. Zo was de solotentoonstelling ‘Lateral views’ van Cukovic een reflectie op de angst die de coronapandemie met zich meebracht. Tijdens de KunstRAI zal Chrysalid Gallery werk tonen van Caio Marcolini, Jake Kelly en Vladimir Radujkov.

Benieuwd naar een voorproefje van het werk van deze kunstenaars? Bekijk hieronder het interview met Shifman.

Afbeelding links: Vladimir Radujkov, Red noise 02′, 2022, acrylverf op doek, 30 x 30 cm.

Gallery Nono: het kleurrijke abstractionisme van Bertrand Fournier

Een veld vol wilde bloemen, een dwarsdoorsnede van een citroen of een gedeconstrueerde vlinder: de schilderijen van Bertrand Fournier zijn voor veel verschillende interpretaties vatbaar. Via hun titels stuurt Fournier de toeschouwer subtiel in een bepaalde richting. De naam van zijn nieuwste reeks werken, ‘Oysters chapter one’, hint bijvoorbeeld naar de penseelstreken die hij in deze serie gebruikt: een techniek die het resultaat is van maar liefst twee jaar onderzoek.

In de Boekhorststraat in het centrum van Den Haag komen Fourniers kleurrijke voorstellingen tot hun recht in de lichte Galerie Nono. De galerie toont een selectie werken van de favoriete kunstenaars van eigenaar Renée van Nievelt. Hieronder vallen kunstenaars uit verschillende landen, die allerlei stijlen en technieken met zich meebrengen. Voorbeelden zijn Nuria Maria, Wim Nival, Camille Truyffaut en zo ook Bertrand Fournier. Fournier zijn nieuwste ‘Oysters’-serie is voor het eerst te bewonderen bij Nono en krijgt dan ook een solotentoonstelling, zowel in de galerie als tijdens de KunstRAI.

Schilderen kwam in 2016 per toeval op Fourniers pad. Hij was toen begin dertig en werkte als psychiatrisch verpleegkundige. Wat begon als een hobby, werd echter snel een bloeiende carrière. Benieuwd naar hoe dit is gebeurd, of naar een voorproefje van ‘Oysters chapter one’? Bekijk het interview met Van Nievelt hieronder:

Bertrand Fournier, ‘Oyster 22’, 2023, olieverf en acryl op doek, 80 x 60 cm.

Root Gallery: beleef de kleuren van Jan Kuhlemeier en Karin van de Vliet

In de voormalige filmzaal van het oude stadsarchief in Rotterdam-West bevindt zich Root Gallery. Door tientallen ramen valt het zonlicht de grote, industrieel ogende ruimte binnen. Het weerkaatst op de spiegels in de sculpturen van Quinda Verheul en danst vrolijk over de tientallen reflecterende, ronde discs verwerkt in de kinetische kunstwerken van Freerk Wilbers.

Root Gallery is in 2018 opgericht door Yvonne de Jong en neemt dit jaar voor de zesde keer deel aan de KunstRAI. De galerie zal werk tonen van Karen van de Vliet, Lisette Schumacher, Saïd Kinos, Quinda Verheul, Donald Schenkel en Jan Kuhlemeier (solo). Kuhlemeier is gefascineerd door de kleuren en bewegingen van de natuur: golven die breken op zandbanken, windvlagen die spelen met een wateroppervlak. In abstracte schilderijen brengt hij zijn ervaring van deze natuurlijke processen tot leven.

Ook kunstenaar Karen van de Vliet haalt haar inspiratie uit de natuur, maar dan in het bijzonder uit verwering. Met water en acrylverf probeert ze dit fenomeen op haar doeken na te bootsen, waarbij ze het water de ruimte geeft om een eigen weg te zoeken over het canvas en interacties aan te gaan met de verschillende kleuren verf.

Meer weten over wat Root Gallery dit jaar zal laten zien op de KunstRAI? Bekijk hieronder het dubbelinterview met Yvonne de Jong en Karen van de Vliet.

Afbeelding links: Karen van de Vliet, I Wonder What, 2022, gemixte acrylverf op katoen, ingelijst, 75 x 64 cm.

Arnold Ligthart Kunsthandel: in gesprek met Ligthart en kunstenaar Robert Smit

Een bureaublad bezaaid met materialen, een kast vol boeken en werk van Jan Schoonhoven aan de muur: de studio van kunstenaar Robert Smit bestrijkt slechts enkele vierkante meters, maar draagt alle sporen van het diverse oeuvre van de kunstenaar in zich. Smit begon als sieradenontwerper, maar heeft zich door de jaren heen verdiept in verschillende media en materialen, waaronder fotografie, tekenkunst en digitale prints. De behoefte om te experimenteren is een terugkerend thema in zijn carrière, evenals het voortdurend bevragen van zijn eigen methode.

‘Ik doe onderzoek naar de tekenhandeling’, legt Smit uit. ‘Wat is eigenlijk een tekening? Bij het beantwoorden van deze vraag streef ik ernaar bestaande aannames niet klakkeloos over te nemen, maar alles opnieuw te ontdekken.’ Dit proces resulteert in tekeningen die zich bewegen op het snijvlak van regelmaat en willekeur. Bepaalde elementen lijken zich te herhalen, maar op een ongebonden en intuïtieve manier.

De stijl is karakteristiek voor kunstenaars van de Nul-beweging, van wie Arnold Ligthart Kunsthandel op de KunstRAI werk zal tonen. Ligthart begon zijn kunsthandel in 2009, na jarenlang bij Sotheby’s gewerkt te hebben. Enerzijds specialiseert hij zich in eind negentiende-eeuwse en begin twintigste-eeuwse kunst, anderzijds richt hij zich op naoorlogse kunst, in het bijzonder de Nul-beweging. Naast werk van Smit, zal in zijn stand kunst van Fons Brasser en Jan Schoonhoven te vinden zijn.

Nieuwsgierig naar het atelier van Smit? Of naar zijn gesprek met Arnold Ligthart? Bekijk hun dubbelinterview hieronder.

Afbeelding links: Fons Brasser, Braun II, 1990, Fujicolor Christal Archive papier, edition 1/1, 38 x 25,5 cm.

Contempo: al 35 jaar hedendaagse kunst

De bezoeker van Contempo Galerie wordt aan de deur niet alleen begroet door galeriehouder Peter Koopmans, maar eveneens door een citaat van kunstenaar Joseph Beuys (1921 – 1986) dat aangebracht is op de muur in de hal: ‘Kunst ist wenn man trotzdem lacht.’ Dit citaat is een variatie op de bekende uitspraak van de Duitse schrijver Otto Julius Bierbaum (1865 – 1910): ‘Humor ist wenn man trotzdem lacht.’ ‘Om aan te geven dat kunst niet altijd een serieuze zaak hoeft te zijn, maar dat er ook ruimte is voor humor’, licht Koopmans toe.

Samen met Mark Slegers is Koopmans eigenaar van de in het centrum van Rotterdam gelegen galerie, die dit jaar precies 35 jaar bestaat. Op de KunstRAI tonen ze werk van onder andere Tjibbe Hooghiemstra, Jasper van den Ham, Paco Dalmau en Rien Jansen. De stillevens van Rien Jansen zijn de definitie van een klassieker in een eigentijds jasje. Wie de tijd neemt voor de met zelfgemaakte ei-tempera beschilderde doeken van Jansen, vraagt zich af wat het verhaal is achter de voorwerpen die hij afbeeldt: een softijsje, een vork, een punt zachte kaas. Wat hebben ze met elkaar te maken? En waarom is er gekozen voor de ongebruikelijke compositie? De werken voelen zowel bekend als vreemd en houden juist daarom je aandacht vast.

Tegenover de in gedempte tinten geschilderde stillevens van Jansen hangen de kleurrijke, abstracte werken van Paco Dalmau. Het is geen geheim dat kleuren de kracht hebben bepaalde emoties op te roepen: bij groen denken we aan de natuur, terwijl rood de kleur van de liefde is. Dalmau speelt met de psychologische effecten die kleuren op ons hebben. Door zijn materialen laag voor laag aan te brengen, wekt hij de suggestie van diepte en beweging.

Benieuwd naar de werken van Jansen en Dalmau? Of naar een van de andere artiesten van wie Contempo Galerie werk meebrengt naar de KunstRAI? Bekijk het interview met Koopmans hieronder.

Afbeelding links: Paco Dalmau, ‘Evolution 30-17’, 2022, gemengde techniek op doek en paneel, 30 x 30 x 2 cm.

De belangstelling voor duurzaamheid groeit, ook in de kunst

Nu de zorgen over de toekomst van de aarde toenemen, wordt duurzaamheid steeds belangrijker, ook binnen de kunst. Galerieën en kunstenaars gaan op verschillende manieren met dit thema om, waaronder de deelnemers aan KunstRAI 2023.

Het werk van Joana Schneider is een feest voor de zintuigen. Het combineert opvallende texturen met vaak levendige kleuren en de natuurlijke geur van het materiaal waarmee het vervaardigd is. Haar inspiratie haalt Schneider enerzijds uit oude Nederlandse ambachten, bijvoorbeeld de technieken van vissers in de haven van Katwijk. Anderzijds onderzoekt ze de mogelijkheden van natuurlijke en duurzame materialen, zoals gerecyclede visserstouwen en -netten. Onder het glanzende azuurblauw van ‘Future Ocean 3’ gaat dan ook afgedankt touw en viscosegaren schuil.

De textielkunst van Schneider is een voorbeeld van hoe galerieën en kunstenaars zich wereldwijd steeds meer oriënteren op duurzaamheid. Deze trend hangt sterk samen met zorgen over de klimaatcrisis en neemt veel verschillende vormen aan. Kunstenaars doen bijvoorbeeld onderzoek naar de mogelijkheden van gerecyclede of gevonden materialen. Wereldberoemd op dit gebied zijn de werken van de Ghanese beeldhouwer El Anatsui, waarin hij gevonden voorwerpen zoals flessendoppen, oude melkpakken en drijfhout verwerkt. Hij geeft zijn toeschouwers stof tot nadenken over hoe de consumptiemaatschappij, wereldwijde ongelijkheid en Europees imperialisme samenhangen. Zijn werk belicht zodoende nog een manier waarop kunst samen kan gaan met duurzaamheid, namelijk als katalysator van milieuactivisme en -educatie.

Simone Post, ‘Post Planet – Mint’, 2023, afgekeurd katoen met waslaag en gerecycled matrasschuim, 45 x 50 x 50 cm. Rademakers Gallery, stand 16.

Dichter bij huis promoot de Amsterdamse Rademakers Gallery duurzaamheid, onder andere door actief samen te werken met kunstenaars die dit thema incorporeren en promoten. Een voorbeeld hiervan is de eerdergenoemde Joana Schneider, maar ook Yamuna Forzani, Sampat Studio en Simone Post. Evenals Schneider is Post geïnteresseerd in zowel oude ambachten als gerecyclede materialen. Vanuit het credo ‘weggooien is zonde’ geeft ze afgedankt katoen een tweede leven in de vorm van kleurrijke kunstvoorwerpen. 

Het toevoegen van schoonheid en betekenis aan materialen die op het eerste gezicht waardeloos of alledaags lijken, is daarnaast een terugkerend thema in de sieraden van Beppe Kessler, die gebracht worden door Galerie Rob Koudijs. Kessler daagt zichzelf uit door te werken met nederige materialen zoals draadjes en stukjes hout of textiel die ze bij elkaar sprokkelt. Door deze materialen vervolgens te bewerken en te combineren, zie je ze volgens haar met nieuwe ogen.

Beppe Kessler, ‘Les Fleur du Mal’, alpaca, balsahout, Swarovski-kristallen. Galerie Rob Koudijs, stand 15.

Kunst en duurzaamheid kunnen hiernaast samenkomen in werk dat de relatie tussen mens en natuur onderzoekt. Zo bestudeert Roos Holleman in haar tekeningen ‘de kneedbaarheid en begerigheid van de natuurlijke en materiële wereld – vooral als confrontatie met onze eigen sterfelijkheid en ons verlangen naar schoonheid.’ Holleman is vooral bekend van haar tekeningen van vogels, maar in de print ‘An Inordinate Fondness: Lily Moth’, die getoond zal worden door 99 Gallery, vestigt ze onze aandacht op de schoonheid van nachtvlinders. Deze wordt, in tegenstelling tot de pracht van dagvlinders, veel minder opgemerkt. De print is een piëzografie, een druktechniek die gebruik maakt van kleurpigmenten van zeer hoge kwaliteit, waardoor de kleurechtheid voor meer dan honderd jaar gegarandeerd wordt: ook een vorm van duurzaamheid.

Roos Holleman, ‘An Inordinate Fondness: Lily Moth’, 2019, piëzografie op 310 grams Hahnemüle German Etching Paper, 48 x 33 cm. 99 Gallery, stand 23. 

Werk van Joana Schneider, Simone Post, Beppe Kessler, Roos Holleman en meer kunstenaars die zich bezighouden met het thema duurzaamheid is te zien tijdens KunstRAI / Art Amsterdam van 3 – 7 mei in RAI Amsterdam. 

Afbeelding links: Joana Schneider, ‘Future Ocean 3’, 2023, afgedankt touw en viscosegaren, 80 x 60 x 10 cm. Rademakers Gallery, stand 16.

De verbazingwekkende veelzijdigheid van digitale kunst

Videokunst, digitale tekeningen of sculpturen gemaakt met 3D-printers: digitale technologie lijkt eindeloze mogelijkheden te bieden voor kunstenaars om te experimenteren. Mede om deze reden groeit de populariteit van digitale kunst. Ook tijdens KunstRAI 2023 valt er op dit gebied van alles te bewonderen.

‘Mars House’ van de Canadese kunstenaar Krista Kim wordt door Sotheby’s omschreven als ‘rustgevend’ en ‘adembenemend’. Het door Kim ontworpen huis heeft een futuristisch design en is geheel gemaakt van glas. Wie het wil bezoeken, moet wel een virtual reality-bril aanschaffen, want ‘Mars House’ bevindt zich in de metaverse. Hetzelfde geldt overigens voor Sotheby’s, dat ook een filiaal heeft in deze virtuele wereld.

Kunst in de metaverse – een virtuele werkelijkheid die je kan betreden met behulp van VR-technologie en waarin je je als het ware als een personage in een videogame waant – is een van de vele vormen van digitale kunst. Hieronder vallen alle kunstuitingen die gemaakt zijn met behulp van digitale technologie, wat de enorme diversiteit ervan verklaart. Naarmate digitale technologie zich de afgelopen decennia steeds verder heeft ontwikkeld en toegankelijker is geworden voor het brede publiek, zijn de mogelijkheden en populariteit van digitale kunst toegenomen. De kunstvorm stelt kunstenaars in staat te experimenteren met verschillende technieken en stijlen, vaak vanuit het gemak van hun eigen huis. Ook kunnen bepaalde typen digitale kunst makkelijk online gedeeld worden met het kunstminnende publiek.

Willem van Weeghel, ‘Dynamic Structure 17111’, 2011, computer aangestuurd kinetisch object bestaande uit onafhankelijk van elkaar bewegende elementen op geschilderd canvas, 120 x 120 cm. Smith-Davidson Gallery, stand 93.

Tijdens de KunstRAI zullen de deelnemende galerieën verschillende digitale kunstwerken tonen, bijvoorbeeld ‘Dynamic Structure 17111’ van Willem van Weeghel. Dit door een computer aangestuurde kinetische object bestaat uit onafhankelijk van elkaar bewegende elementen op geschilderd canvas en zal te vinden zijn in de stand van Smith-Davidson Gallery. De primaire kleuren en fundamentele vormen in zijn werk stralen, gecombineerd met de regelmatige bewegingen, een ongecompliceerde harmonie uit. Hierin is Van Weeghel duidelijk geïnspireerd door Piet Mondriaan en Kazimir Malevich. Het centrale thema in zijn oeuvre is beweging, een verschijnsel dat hem eindeloos fascineert en dat hij in zijn kunst realiseert met behulp van digitale technologie.

De fotomozaïeken van Joël Moens de Hase, te vinden in de stand van Okker Art Gallery, maken hiernaast gebruik van een andere vorm van digitale technologie. Zoals een schilderij van Georges Seurat bestaat uit duizenden kleine verfpuntjes, bestaat een foto van De Hase uit duizenden kleine foto’s. Hiermee speelt hij in op het reusachtige aantal beelden waarmee we dagelijks geconfronteerd worden. Alle foto’s bewerkt de kunstenaar één voor één en met behulp van software combineert hij ze uiteindelijk tot een, in zijn ogen, perfect beeld.

Joël Moens de Hase, ‘Sunny Breeze’, 2021, fotografie, mozaïek, Canson Brilliant print, Dia-sec/plexi, 115 x 115 cm. Okker Art Gallery, stand 88.

Een andere kunstenaar die digitale technieken gebruikt om beelden te manipuleren, is Rozemarlin Borkent. Door afbeeldingen van mensen uit verschillende tijdperken en van verschillende leeftijden te combineren, waarbij ze zowel echte als kunstmatige beelden gebruikt, overstijgt Borkent tijd, ruimte en werkelijkheid. Haar werk belicht de pracht van verschillende culturen en is zo een eerbetoon aan universele menselijke schoonheid. De foto’s van Borkent zullen getoond worden door SBK Galerie.

Werk van Willem van Weeghel, Joël Moens de Hase, Rozemarlin Borkent en meer kunstenaars die zich bezighouden met digitale kunst zal te zien zijn tijdens KunstRAI / Art Amsterdam van 3 – 7 mei in RAI Amsterdam. 

Afbeelding links: Rozemarlin Borkent, ‘Asian women’, 2023, foto. SBK Galerie, stand 55.