De verbazingwekkende veelzijdigheid van digitale kunst

Videokunst, digitale tekeningen of sculpturen gemaakt met 3D-printers: digitale technologie lijkt eindeloze mogelijkheden te bieden voor kunstenaars om te experimenteren. Mede om deze reden groeit de populariteit van digitale kunst. Ook tijdens KunstRAI 2023 valt er op dit gebied van alles te bewonderen.

‘Mars House’ van de Canadese kunstenaar Krista Kim wordt door Sotheby’s omschreven als ‘rustgevend’ en ‘adembenemend’. Het door Kim ontworpen huis heeft een futuristisch design en is geheel gemaakt van glas. Wie het wil bezoeken, moet wel een virtual reality-bril aanschaffen, want ‘Mars House’ bevindt zich in de metaverse. Hetzelfde geldt overigens voor Sotheby’s, dat ook een filiaal heeft in deze virtuele wereld.

Kunst in de metaverse – een virtuele werkelijkheid die je kan betreden met behulp van VR-technologie en waarin je je als het ware als een personage in een videogame waant – is een van de vele vormen van digitale kunst. Hieronder vallen alle kunstuitingen die gemaakt zijn met behulp van digitale technologie, wat de enorme diversiteit ervan verklaart. Naarmate digitale technologie zich de afgelopen decennia steeds verder heeft ontwikkeld en toegankelijker is geworden voor het brede publiek, zijn de mogelijkheden en populariteit van digitale kunst toegenomen. De kunstvorm stelt kunstenaars in staat te experimenteren met verschillende technieken en stijlen, vaak vanuit het gemak van hun eigen huis. Ook kunnen bepaalde typen digitale kunst makkelijk online gedeeld worden met het kunstminnende publiek.

Willem van Weeghel, ‘Dynamic Structure 17111’, 2011, computer aangestuurd kinetisch object bestaande uit onafhankelijk van elkaar bewegende elementen op geschilderd canvas, 120 x 120 cm. Smith-Davidson Gallery, stand 93.

Tijdens de KunstRAI zullen de deelnemende galerieën verschillende digitale kunstwerken tonen, bijvoorbeeld ‘Dynamic Structure 17111’ van Willem van Weeghel. Dit door een computer aangestuurde kinetische object bestaat uit onafhankelijk van elkaar bewegende elementen op geschilderd canvas en zal te vinden zijn in de stand van Smith-Davidson Gallery. De primaire kleuren en fundamentele vormen in zijn werk stralen, gecombineerd met de regelmatige bewegingen, een ongecompliceerde harmonie uit. Hierin is Van Weeghel duidelijk geïnspireerd door Piet Mondriaan en Kazimir Malevich. Het centrale thema in zijn oeuvre is beweging, een verschijnsel dat hem eindeloos fascineert en dat hij in zijn kunst realiseert met behulp van digitale technologie.

De fotomozaïeken van Joël Moens de Hase, te vinden in de stand van Okker Art Gallery, maken hiernaast gebruik van een andere vorm van digitale technologie. Zoals een schilderij van Georges Seurat bestaat uit duizenden kleine verfpuntjes, bestaat een foto van De Hase uit duizenden kleine foto’s. Hiermee speelt hij in op het reusachtige aantal beelden waarmee we dagelijks geconfronteerd worden. Alle foto’s bewerkt de kunstenaar één voor één en met behulp van software combineert hij ze uiteindelijk tot een, in zijn ogen, perfect beeld.

Joël Moens de Hase, ‘Sunny Breeze’, 2021, fotografie, mozaïek, Canson Brilliant print, Dia-sec/plexi, 115 x 115 cm. Okker Art Gallery, stand 88.

Een andere kunstenaar die digitale technieken gebruikt om beelden te manipuleren, is Rozemarlin Borkent. Door afbeeldingen van mensen uit verschillende tijdperken en van verschillende leeftijden te combineren, waarbij ze zowel echte als kunstmatige beelden gebruikt, overstijgt Borkent tijd, ruimte en werkelijkheid. Haar werk belicht de pracht van verschillende culturen en is zo een eerbetoon aan universele menselijke schoonheid. De foto’s van Borkent zullen getoond worden door SBK Galerie.

Werk van Willem van Weeghel, Joël Moens de Hase, Rozemarlin Borkent en meer kunstenaars die zich bezighouden met digitale kunst zal te zien zijn tijdens KunstRAI / Art Amsterdam van 3 – 7 mei in RAI Amsterdam. 

Afbeelding links: Rozemarlin Borkent, ‘Asian women’, 2023, foto. SBK Galerie, stand 55.